Ras Bolding og H.C. Andersen

Ras Bolding og H.C. Andersen
Samtale | Skrevet af: Mira Erik | 23. august 2017

"Mange af os bliver aldrig andet end ordinære."

I samtale med Ras Bolding, forud for hans koncerter i H.C. Andersens Hus. Jeg spørger ham:

Hvorfor goth?

Jeg er barn af '80erne. Jeg hørte Jean Michel Jarre*, Kraftwerk, Depeche Mode; synthezisere og computere. Post-punk og goth fusionerer på et tidspunkt med dét, og derfor er jeg endt her. Jeg forsøgte at lyde som dem. Suge af mine helte.

For mig handlede musikken om identitet. Mange af os bliver aldrig andet end ordinære. Strunge sagde at "man er altid en eller andens nigger." Det er jeg også - jeg identificerede mig med den udskældte musik. Det er denne 'otherness'. Kvaliteten i at være anderledes og unormal. Maskinmusikkens første møde med punk og med pomusikken bredt var også udskældt, men jo også en del af populærkulturen - Michael Jacksons 'Thriller' havde inspiration fra den britiske wave og synth. Det var anderledes. Jeg har altid følt mig anderledes. I mødet med musikken var der andre, der satte ord på noget for mig, og formulerede nogle følelser jeg kendte; følelsen af otherness. 

Koncert i H.C. Andersens mindehal

Koncert med H.C. Andersen-tema. Hvorfor?

H.C. Andersen Festivals har et subkulturtema: Mønsterbryderne. Og så skrev han skræklitteratur. Fra mit goth-udgangspunkt har jeg beskæftiget mig med hans mørke sider og hans dystre fortællinger; de skrækinspirerede. Jeg spiller fire numre af 10 minutters varighed hver. 'Snedronningen', 'Historien om en moder', 'Den lille havfrue' og 'Skyggen'. Jeg illustrerer dem via tekst og musik. Jeg har skrevet mine egne tekster, men jeg benytter mig af Andersens sprog og vendinger. Han var optaget af sin tids gotik, den gotiske litteratur, og jeg parrer det med min tids goth-kultur og med synth og elektronika. Jeg stiller skarpt på det mørke, så at sige. 

Koncertens numre har allusioner til Wagner og Beethoven; nogle af de klassiske komponister, som H.C. Andersen selv lyttede til. 'Skyggen' har Wagnerreferencer. En lærd forfatter er rejselysten og rejser til de varme lande og mister sin skygge. Senere vender den tilbage og til sidst overtager skyggen kontrollen. Og forelsker sig i en prinsesse. Forfatteren henrettes, mens brylluppet står. Det er dekonstruktionen af det klassiske eventyr. Andersen kunne lide Wagner, sin tids avantgarde. Som afslutning på min komposition over 'Skyggen' ønskede jeg at kombinere idéen om bryllups- og begravelsesmarchen, så jeg tog udgangspunkt i akkorderne fra Wagners berømte bryllupstema fra operaen 'Lohengrin', men tvang alle durakkorderne i mol for således at skabe harmonisk bund for en ny melodi; jeg dekonstruerede Wagners bryllupsmarch, lidt som Andersen i sin fortælling dekonstruerer det klassiske eventyrs slutning med løfte om prinsesse og det halve kongerige. Det er måske svært at høre i det færdige nummer hvis man ikke ved det - men det er sådan, det er blevet til. 

Hvordan fik du lov? Jeg mener - Anderledes Ras og pæne menneskers H.C. Andersenmuseum??

Ha ha, en af medarbejderne på stedet viste sig at være til bl.a. Einstürzende Neubauten, så der var en vis bølgelængde. 

(og her må intervieweren indskyde en lykkelig bemærkning til læseren om, at der åbenbart inde i rigtig mange flere kontormænd end man skulle tro, bor en mand, der forud for villa, Volvo og vovse, har stået og sluppet sin brændende sjæl ud gennem tangenter og forstærkere. En tanke, der helt klart - synes jeg - gør det lettere og mere dejligt at færdes i verden.)

H.C. Andersen Museets mindehal er udformet som en kuppelsal og i 1930 udsmykket af den danske billedkunstner Niels Larsen Stevns med otte store freskomalerier. De illustrerer episoder fra H.C. Andersens liv, hentet fra hans selvbiografi Mit Livs Eventyr.

Odense. Byen. 

- Hvorfor er du stadig i Odense?

Det Odense kan byde på er, at du kan skabe en scene her, hvis du vil. I København drukner man måske lettere. Det gør man ikke her. Du kan gøre en forskel her; selv nye kræfter vil hurtigt kunne komme på banen. Byen er så lille, at man er nødt til at arbejde sammen med de andre hvad angår spilledatoer osv. Der er et stort samarbejde mellem Odenses alternative scener. Det er DYI, det er små penge, det er samarbejde. Jeg har slidt her under overfladen i mange år. Her har altid foregået interessante ting på musikscenen. I 2006 opstod både PHONO og Klub Golem; de har samme udspring, kan man sige. 

Hvad er dit projekt, sådan helt overordnet? 

Det er at skabe en tilværelse, der er værd at leve. At lave noget musik, jeg er tilfreds med, og som jeg synes, det er værd at optræde med. Jeg gør det, fordi jeg ikke kan lade være. Det er blevet mit liv. 

Praktik

Ras Bolding spiller fem koncerter fra torsdag til lørdag under H. C. Andersen Festivals:

24. august: 21:30
25. august: 16:00 & 21:30
26. august: 16:00 & 21:30

Fri entré

*Bonus: Hvis du ligesom jeg også har elsket Jean Michel Jarre i '80erne uden helt at vide hvem han egentlig var, så har Ras Bolding selv interviewet mesteren og foregangsmanden og tegnet et stort, vidende og velskrevet portræt af ham til GAFFA i anledning af albummet 'Oxygene''s 40 års fødselsdag. Det kan du læse her.



Til forsiden


This Is Odense