Terror/is/me Katastrofens sirenesang


Terror/is/me
Teater | Mandag d. 27. sep. - Fredag d. 1. okt. 2021 | Jernbanegade 21, Odense C | Pris: 0 Kr. | Køb billet her | Skrevet af: Anders Skovgaard

Sted: Odense Teater
Arrangør: Odense Teater

9/11 må uomtvistelig være dén definerende begivenhed for vore tid. Jeg var selv 14 år og kan huske dagen som var det i går. Verden ændrede sig. Måske lignede hverdagen sig selv på overfladen, men lige under ulmede uro, tvivl og usikkerhed. Alle efterfølgende nyheder stod på en eller anden måde i relation til angrebene og tiden lugtede af opbrud. Selvom man måske ikke lå søvnløs af forandringer, så var der slet ingen tvivl om, at meget havde forandret sig. Terrorens tid var kommet.

I anledning af 20-året for 9/11 har Odense Teater valgt at oprette forestillingen ”Terror/is/me” med Sargun Oshana på koncept og iscenesættelse. Oshana er til dagligt leder af Teate4r Grob i Kbh. og en af tiden spændende unge instruktører, der i de seneste par år har varslet tiltrængt forandring på de danske scener.

I Terror/is/me følger vi ikke nogen bestemt, men nærmest hele menneskeheden. Selvom dem vi møder har hver deres unikke historie fra dagen og tiden efter, så er det koret af stemmer, sprog og historier, der maler forestillingen frem. Den fælles frygt og det kollektive fald i afgrunden.

Scenen er ofte abstrakt eller symbolsk. Simple elementer, såsom kontorstole, mapper, hængende bygningselementer, vindmaskiner og projektioner på en bagskærm er ofte alene på scenen sammen med de medvirkende, hvis kroppe indgår i scenen som var de mapper. På den måde føles det hele meget objektiviseret samtidig med at de enkelte historier står tydeligere frem, men også mere skrøbeligt og isoleret. Når vi ikke er i et miljø, så kræver det ekstra instruktionen og af skuespillerne at skabe virkningen. Det lykkedes dog til fuld her i Terror/is/me. S

kuespillerne gør det virkelig godt. Ikke mindst grundet Sargun Oshana forholdsvis stringente koncept. Vi skal ikke føle individer, men kollektivet. Vi skal indleves, men får udleveret en så stærke overspillethed og billeder, at vi ikke kan undgå at blive berørt. Og som et ekstra element, så er vokalgruppen IKI med Anna Mose i spidsen, en gennemgående lydside på hele forestillingen. De er med scene og som et ulmende lydtæppe af stemmer, som var sirene for forlis, sniger de sig under huden på publikum. Helt igennem fantastisk og meget vellykket til forestillingen.

Terror/is/me er lille syrebad, en renselse gennem ild og fald, en kakofoni af menneskelig smerte. Den er på alle måder en rørende oplevelse og i min verden, absolut en nødvendig forestilling til tiden. Desværre er det mit indtryk, at der måske er knap så mange ind at se den, som hvis det var endnu en ligegyldig, klassisk opsætning af Tjekhovs Onkel Vanja eller Shakespeares Hamlet. Det er virkelig en skam, da det med afstand er noget af det mest interessante, som har været på Odense Teater i mange år. Virkelig en god start fra deres nye teaterdirektør, Jacob Schjødt.

Foto: Karoline Lieberkind // Odense Teater

Link til begivenhed

Skrevet af Anders Skovgaard

For mig er Odense et forsøg. En åben by, hvor jeg kan skabe mig selv ind i. En mulighed for at gøre noget tingene på en anden måde. Eller det er det hvert fald blevet. Personlig tiltrækkes jeg af f...




This Is Odense