Trafik Komisk opvisning i trafikalt kaos som kun Jacques Tati kan levere den.


Trafik
Film | Tirsdag d. 19. okt. 2021 | Brandts Passage 39, Odense C | Pris: 0 Kr. | Køb billet her | Skrevet af: Christoffer Henneberg

Sted: Cafe biografen
Arrangør: Cinemateket i Cafe biografen

For en 20 år siden var jeg på ferie i Tyrkiet med familien, hvor det lykkedes mig at fare vild i en mindre badeby, som jeg havde vandret distræt rundt i på egen hånd. Resten af ferien kaldte min far mig for ”Tati” og selvom jeg ikke dengang vidste hvad dette nye kælenavn betød, anede jeg nok at det havde noget at gøre med en særlig form for komik af lidt ældre dato og fransk afstamning. I virkeligheden var det jo ikke slet ikke filminstruktøren Jacques Tati selv min far mente, men hans alter ego, karakteren Monsieur Hulot, som han selv spillede i sin lille, men udsøgte produktion af filmkomedier fra efterkrigstiden.

Hulot er én af filmhistoriens store komiske figurer og kan i det ydre beskrives således: En  midaldrende, småborgerlig mand iført hat, beige cotton coat og stumpede bukser der lader et par mønstrede sokker til syne. Han har en pibe i munden, men der er sjældent ild i den, og den paraply, han altid klamrer sig til, er heller ikke andet end en rekvisit. Hans umælende væsen og særprægede gangart vidner om Tatis baggrund som mimiker.

Hovedværket blandt Hulot-filmene er Play Time (1967) som Cinemateket viste i Cafe biografen under Odense Architecture Festival sidste år. Her lader Tati et hold amerikanske turister besøge et ultramoderne Paris; en glasby hvis attraktioner kun kan ses på turistplakater og i genspejlinger. Det er morsomt, men vel at mærke på en lidt stilfærdig måde, der mere kalder på eftertænksom latter end farcens brølende grin.

I Trafik, Tatis sidste film fra 1971 som Cinemateket viser i Cafe biografen tirsdag aften, er glasbyen skiftet ud med bilen som den gennemgående metafor for det moderne liv. Hulot har her designet en smart campingvogn som han kører til Amsterdam for at fremvise den ved en stor biludstilling. Imidlertid møder han talrige hindringer undervejs og når da også først frem til udstillingen netop som den lukker!

Handlingen er dog ikke det vigtigste her. Nok er det bare at følge Hulot med øjnene; denne milde, umælende mand der gør sit bedste for at indordne sig, men ligesom sin engelske arvtager Mr. Bean altid havner i et rod af stille ulykker, fordi han fejlaflæser det moderne livs sociale koder. En antihelt som det er nemt at genkende sig selv i, i hvert fald for denne skribent. Men også selvom man ikke føler sig truffet, vil man nyde denne komiske opvisning i trafikalt kaos som kun Tati kan levere den.

 

Link til begivenhed

Skrevet af Christoffer Henneberg




This Is Odense