ET STÆRKT KUNSTAKADEMI FOR BYEN

ET STÆRKT KUNSTAKADEMI FOR BYEN
Debat | Skrevet af: This Is Odense | 27. januar 2016

Selvom der ikke er mange, der kan mærke det, så står Det Fynske Kunstakademi - Funen Art Academy stadig uden leder efter Stine Hebert forlod posten d. 1. januar. Som odenseaner kan man på den ene side ikke sige meget skidt om Stine Heberts ledelse, men på den anden side er det også svært at sige noget godt om kunstakademiet i perioden. På den måde indskriver hendes lederskab sig i en lang, usynlig tradition på akademiet – at være fraværende i byen. Det er nemlig slående at Odense har et kunstakademi, der lader sig så lidt bemærke på gaden, i den offentlige debat og desværre også i kunsten.

"Hvor er fortolkningen af den her mærkelige by, der er i disse år synes balancerende mellem et nærmest eksotisk provins-mindreværdskompleks og en helt unik energi, virkelyst og tro på fremtiden? Det burde være et yndlingsoffer for den nysgerrige kunstner."

Odense er i gang med en større omstilling, fra stolt industriby til produktions- og videnscentrum, fra fabrik til innovation, fra ligusterhæk til byfortætning, fra lidt grøn til en nordisk oase og ikke mindst fra eventyrligt forblindet til kulturel vild. Og det er netop derfor, at vi har brug for et stærkt kunstakademi, der tager del i byens udvikling og er med til at sætte dagsordenen og uddanne de nye, vilde kreative mod/modeskabere.

Et kunstakademi kan være en kæmpe gevinst for en by. Det kan være en kreativ katalysator, en alternativ puls, der vender byen på hovedet og stiller de spørgsmål, der kan få os alle til at overveje om vores svar giver mening. Kunsten kan være en ustyrlig drivkraft og kunstnerne benzinen i denne transformation, som Odense er i gang med.

At være drivkraft kræver midler, og dem er der ikke vildt mange af på Det Fynske Kunstakademi. Uddannelsen er finansieret af staten og kommunen, men generelt nedprioriteret hos de fleste. Det kan have flere årsager, men det er givet, at der ikke har været en særlig stærk lobbyist, fundraiser eller kommunikator gemt i de tidligere rektorer, hvilket kan skyldes, at skolen primært har ansat ud fra faglighed frem for mere drivende kvaliteter. Det kan måske løses med en todelt ledelse, så både faglighed og synlighed bliver prioriteret i akademiets strategi, hvis det er for svært at tiltrække en person med alle de ønskede evner.

Senest er det blevet nævnt, at der er igangsat en proces for at gøre Kunstakademiet til en del af Syddansk Universitet, for på den måde at løse en del af finansieringsudfordringerne. Men vil det skabe et mere synligt kunstakademi? Synlighed kræver et aktivt valg fra bestyrelsen og den kommende ledelse og det er svært at se, at det realiseres ved at gøre kunstakademiet til en del af SDU. Derudover er der to overvejelser, der er relevante at gøre sig: Tjener det byen såfremt kunstakademiet må flytte 6-7 km mod sydøst? Det er selvfølgelig ikke givet, at en fysisk flytning til SDU vil være resultatet, men det er i hvert fald ikke sådan at byen får mere ud af institutionen. Derudover kan man også stille spørgsmålstegn ved, om en yderligere akademisering af kunstneruddannelsen er vejen frem. Er det ikke netop det forhold, at kunsten er en alternativ vinkel til den lærdom der overleveres på universiteterne, der er kunstens eksistensberettigelse og værdi for samfundet?

"I dag virker Det Fynske Kunstakademi som en hemmelig klub, hvor man skal være medlem for at få del i energien. Men alt det kan forandre sig!"

De studerende er på akademiet for at lære, men det behøver ikke at udelukke lokal forankring eller deltagelse. Odense har to andre store kunstneriske skoler: Skuespillerskolen og Konservatoriet, som til en vis grad (men stadig ikke nok), har markeret sig i byen og byens kulturliv. Musikerne fra konservatoriet er hyppige gæster på byens scener og Skuespillerskolen har udover deres årlige, velbesøgte festival også flere visninger af årgangene i løbet af året. Og derudover medvirker de studerende i nogle af Odense Teaters forestillinger, som en del af deres uddannelse. Kunstakademiet er dog fuldstændig fraværende, selvom flere tidligere studerende har bevist, at de har haft talentet til at gøre sig gældende: Fra nyere tid, Mø og Lucy Love, og tidligere kunstnere som Peter Martensen og Gudrun Hasle, der også har udstillet i byen for nyligt. Men hvor er de nuværende studerendes fortolkning af den odenseanske folkesjæl? Hvor er fortolkningen af den her mærkelige by, der er i disse år synes balancerende mellem et nærmest eksotisk provins-mindreværdskompleks og en helt unik energi, virkelyst og tro på fremtiden? Det burde være et yndlingsoffer for den nysgerrige kunstner.

I dag virker Det Fynske Kunstakademi som en hemmelig klub, hvor man skal være medlem for at få del i energien. Men alt det kan forandre sig!

Derfor skal dette ikke lyde som et stilfærdigt håb, men et fyldigt råb! Vi tror, det ville være for skolen og byens bedste, hvis en stor del af de studerende faktisk boede i Odense. Vi håber, at den nye rektor vil være med til at præge og afsøge grænserne i den odenseanske kulturdebat. Og vi forventer, at undervisere, studerende og uddannelsesinstitutionen generelt vil være mere synlige i byens rum, mellemrum og på de vægge, der skriger på fortolkning.

Vi håber derfor, at bestyrelsen ansætter en modig ledelse, der kan lave en fremsynet og ambitiøs strategi, der har rod i Odense og som har udsyn til den verden vi lever i.

Hvad mener du, der skal til, for at styrke vores kunstakademi i Odense? Skriv en kommentar til os herunder.



Til forsiden


This Is Odense